15 minutes of fame!
I mitten av oktober bestämde jag mig för att anta utmaningen och lämna en stor trygg A-listad stålbjässe och i stället börja ett nytt liv på ett avsevärt mindre företag. När jag var liten och cyklade till centrum eller till skolan i Eskilstuna passerade jag alltid Centralsvets, som sedermera blev CH Industry. Föga anande jag då att företaget skulle köpas upp av två sköna stockholmare och att jag skulle få en roll där som Produktionschef.
Tre månaders uppsägningstid kändes långt, men nu är jag äntligen på plats och det är mycket nytt att sätta sig in i. Någon dag efter att jag sagt upp mig på Outokumpu nämnde min dåvarande chef att vi kanske skulle gå ut med något mer officiellt i organisationen, så att fler blev informerade om det som var på gång. Jag nämnde då att min nya arbetsgivare sagt något om en press release och att vi kanske skulle avvakta lite. Min chef fnyste och undrade högt vilken nyhetsmedia som skulle bry sig om ett jobb-byte i lilla Eskilstuna?
Samma kväll gratulerade Securitas-vakten i brukets huvudport till min nya tjänst och jag fattade ingenting. Hur kunde hon veta? Jorå, lokalbladet hade lagt upp press releasen med bild på kvällens web-utgåva och dagen efter slogs den upp i pappersversionen. Kanske var det för att pressmeddelandet nämnde att jag jobbat för ett storföretag eller för att bilden på mig var så snygg (eller så var det bara extrem nyhetstorka just då), men varenda nyhetsförmedlare med kopplingar till stålindustrin slog upp nyheten och det började droppa in gratulationer från säljbolag i hela Europa redan efter frukost. En kollega i UK skrev ”Congratulations Daniel, you have reached Esmerk!”(en av Europas största nyhetsportaler) och när min chef läste om mig i Dagens Industris nyhetsblänkare senare på eftermiddagen avskrev han alla tankar på ytterligare annonsering. Med press releasen i kombination med Facebook, LinkedIn och allmän ryktesspridning var det som att köra bil i en snöstorm just denna dag. Snacka om att nyhetsflödet har förändrats på senare tid!
Om det är som den gode pop-ikonen Andy Warhol sa om framtiden; att varje människa på jorden kommer att vara världsberömd i 15 minuter någon gång under sin livstid, så har jag nog fått min beskärda del nu.
Skönt att ha det gjort och skönt att äntligen börja på CH Industry!
// Daniel Serrander