Det är viktigt med bra leverantörskontakter
Idag har jag suttit hemma och arbetat med vidareutvecklingen av vårt verksamhetssystem, anpassning och förberedelse för en certifiering enligt ISO TS 16949 (det är bra med dagens teknik som gör att man kan i princip vara var som helst i världen och ändå komma åt vår server, produktionsstöd, m.m.). Jag var dock tvungen att avbryta arbetet, då det kom upp en påminnelse i Outlook. Ring leverantören för det regelbundna veckosamtalet…
Jag har sedan en tid skapat en struktur att ringa upp två av våra leverantörer i slutet av veckan för att diskutera eventuella ärenden eller bara önska trevlig helg, vilket är en faktor till att vi har en bra dialog när något inträffar (egen förvållat eller hos leverantör).
Varför har jag skapat denna rutin? Jo, jag ser våra leverantörer som kollegor som (precis som vi) vill leverera bra produkter med hög kvalitet. Om de tillsammans med oss har samma måltavla och ”språk”, så kommer vi sannolik producera det slutkunden efterfrågar och beställer. Bra kommunikation tjänar (i dubbel bemärkelse) vi alla på!